Eğer yöneticilerle dolu bir salonda sessizlik sağlamak istiyorsanız şu küçük hileyi deneyin: “İnsanlar liderliğinize niye ihtiyaç duysun?” diye sorun. Şirketlere danışmanlık yaparken sorduğumuz soru tam da buydu. Gösterilen tepki şaşmaz bir şekilde insanların afallayıp kalması ve seslerin birden kesilmesidir. İşitebileceğiniz tek şey dinleyicilerin titreyen dizlerinin sesidir.
 
Yöneticilerin ürkmesinin haklı bir sebebi vardır. İş dünyasında sizi takip edenler olmadan hiçbir şey yapamazsınız. Haksız da değiller. Takipçileriniz olmadan etki gösteremezsiniz. Üstelik içinde bulunduğumuz yetkilendirmeye dayalı dönemde bu iş zordur. Yöneticilerin etkin liderlik için ne yapmak gerektiğini bilmelerinde yarar vardır. İnsanların ilgisini çekecek ve onlarda şirket hedeflerine bağlılığı uyandıracak yollar bulmaları gerekir. Oysa çoğu yönetici bunu bilmez. Bu konuda onları suçlamak zor. Ortalık haddinden fazla tavsiye dolu. Sırf geçen yıl liderlik üzerine 2000’den fazla kitap yayınlandı; aralarında Musa ve Shakespeare’i liderlik gurusu olarak yeniden ambalajlayıp satanlar bile vardı.
 
Liderlik hakkında gerçekleri anlatan önerilere hala muhtacız. Evet, liderlik için vizyon, enerji, otorite ve stratejinin gerekli olduğuna herkes katılıyor. Bu tartışılmaz. Ama esinlendirici liderlerin insanların kalplerine, ruhlarına ve akıllarına hitap ettiğini ve beklenmedik bir şekilde dört önemli vasfı paylaştıklarını keşfettik:

Ulaşılabilir

 
Bazı zayıflıklarını açıkça paylaşırlar, böylece daha ulaşılabilir olduklarını kanıtlar, onlardan biri olduklarını gösterirler. Hiç kimse kendini mükemmel gören bir lider için çalışmak istemez. Çünkü hiçbir yardıma ihtiyacı yokmuş gibi dururlar. Bu nedenle insani yönlerinizi, bazı defolarınızı göstermekten korkmayın. Böylece takipçilerinizle aranızda işbirliği ve dayanışma ağı kurarak ulaşılabilir olacaksınız.

Sezgisel Gözlem

 
Sezgilerinizi kullanın, güvenin, geliştirin. Kişilerarası ilişkilerde ima edilen anlamları, küçük ipuçlarını yakalama ve yorumlama becerileriniz geliştirin. Sezgilerinize güvenmenize yardımcı olacak veriler toplayın, sorular sorun. Böylece başkalarının göremediği bağlantıları görür, insanlar ne olup bittiğini anlamadan siz fikir sahibi olursunuz.

Yakın İlgi

 
Empatiyle yönetin. İnsanlara tutkulu ve gerçekçi bir empati kurun, yaptıklara işlere yoğun bir özen gösterin, onlara önem verin, nasıl çalıştıklarıyla yakından ilgilenin. Empatik yönetim çalışanlara sadece istediklerini değil, yapabileceklerinin en iyisine ulaşmaları için ihtiyaçları olan her konuda destek vermeniz demektir.

Özgün

 
Farklı olmaya cüret edin, özgünlüğünüzü ortaya koyun. Ne var ki birçok yönetici onları farklı kılan yönleri tam olarak bilmez, anlayıp etkin bir şekilde kullanmaları yıllarını alır. Kendinizi takipçilerinize ilham verecek şekilde uzmanlık, hayal gücü, değişime inanç gibi niteliklerle ayrıştırın. Yalnız dikkat edin çok fazla ayrıştırırsanız takipçilerinizle aranızdaki bağı koparabilirsiniz. BP nin eski CEO’su Horton keskin zekasını çok ön plana çıkarmıştı.  Takipçileri onu kibirli biri olarak algılamaya başladılar ve uzaklaştılar. Üç yıl sonra görevden alındı.

Doğru anda doğru tavrı sergileyebilmek için bu dört özelliği karıştırıp eşleştirin. Bunların hepsi sizde olmasa da zirveye tırmanabilirsiniz. Ama sizi takip etmek isteyecek çok az insan bulursunuz.

MBTI notları:
Ulaşılabilir olmak yani duygu, düşünceleri açıkça paylaşmaya hazır olmak (E) Dışadönük özelliklerdir
Sezgisel gözlem için bilgiyi yorumlayarak alma tercihi olan (N) Bütünsel Bilgi fonksiyonu gerekir
Yakın ilgi, insan odaklı olmak ve duyguları düşünmekle (F) alakalı
Kalıpların dışında, bağımsız kendine özgü kişilik özelliklerini sergilemek (P) ise sonuçta önerilen lider profili ENFP olarak özetlenebilir. 


Kaynak: HBR’s 10 Must Reads, Why Should Anyone Be Led By You, Goffe&Jones
http://hbswk.hbs.edu/archive/1710.html